Levensgevaarlijk inhaalactie vrachtauto niet uniek

Motorrijders massaal beboet in Amsterdam

De video van een vrachtauto die een andere vrachtauto inhaalt in een bocht en daarbij bijna frontaal op een tegemoetkomende auto botst is gisteren heel snel viral gegaan. Mensen op social media noemden de actie ongelofelijk en erg dom. Toch is het geval niet uniek. Vrachtauto’s die elkaar inhalen en gevaarlijke situaties creëren, we zien het vaker. Maar is het te voorkomen?

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Zulke mensen horen niet op de weg

Henk Brink van het Twentse transportbedrijf Brink XL is furieus over de inhaalmanoeuvre waarmee een buitenlandse chauffeur een van zijn chauffeurs inhaalde op de N36. “Zulke mensen horen niet op de weg,” vertelt de directeur aan het AD. Het filmpje dat rondgaat op internet heeft hij inmiddels wel honderd keer gezien. Rechts een wagen van zijn eigen bedrijf, op de linker weghelft een vrachtwagen met buitenlands kenteken die – ondanks een doorgetrokken streep – inhaalt. Een volstrekt onverantwoorde manoeuvre, vindt Brink. Die tot zijn grote opluchting nét goed afliep doordat zijn chauffeur flink toeterde en direct remde.

Chauffeurs maken dit dagelijks mee

Zijn chauffeur is ook ‘knap geschrokken’, zegt Brink. ,,Maar chauffeurs weten dat ze dit soort risico’s lopen. Deze keer is er toevallig een filmpje van, maar dit soort situaties maken zij elke dag mee.  De politie heeft het filmpje via Facebook verspreid. Om getuigen op te roepen, zegt een woordvoerster, maar ook in de hoop op een preventief effect: niet inhalen waar het niet mag.

Lees hier het hele interview met Brink »

Provinciale wegen veiliger

De overheid werkt eraan om wegen zo veilig mogelijk te maken. Recent kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen nog aan de veiligheid op de provinciale wegen te gaan aanpakken.

Lees hier meer over de plannen van de minister »

Toch kan ook de overheid niet alles doen om dergelijke situaties aan te voorkomen,,Gedrag is in het verkeer is  essentieel’’, zegt de Overijsselse provinciewoordvoerder Harry te Walvaart. ,,Als je bijvoorbeeld appt achter het stuur of onverantwoord inhaalt breng je anderen in gevaar.’’ Rijkswaterstaat sluit zich daarbij aan. Woordvoerster Jenneke Blok: ,,Als deelnemer aan het verkeer moet je onder alle omstandigheden bijdragen aan je eigen veiligheid en die van anderen. Als je dat niet doet, valt jou dat te verwijten.’’

Fysieke rijrichtingscheiding

Om dergelijke inhaalacties tegen te gaan zijn volgens Govert Schermers van SWOV verdergaande maatregelen nodig. ,,Bij wegen waar slechts een doorgetrokken streep de rijrichtingen scheidt, zien we dat mensen nog steeds inhalen’’, zegt Schermers. ,,Om frontale ongevallen, die bij hoge snelheden (te) vaak fataal zijn, te voorkomen, is een fysieke rijrichtingscheiding het meest effectief.”

Lees ook »