Minister geeft startsein MONO, om appen in het verkeer tegen te gaan

Om appen in het verkeer tegen te gaan heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen gisteren het startsein gegeven voor de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO. Samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en provincies is MONO, een grootschalige campagne voor aandacht op de weg, ontwikkeld. MONO staat letterlijk voor één of alleen op de weg.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rijd MONO, fiets MONO’.

Ongestoord onderweg

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.

'Niet storen functie'

Omdat de ‘niet-storen’ functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje. Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties.

Looptijd meerdere jaren

De MONO campagne gaat meerdere jaren lopen. Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december. De campagne begint met TV spotjes, attentieborden langs de weg en social media. Bioscoop en radio spotjes starten 1 en 2 weken later. Daarnaast kom je de borden tegen langs provinciale en gemeentelijke wegen en dragen de partners de campagne uit.