Nieuwe campagne om appen onder zakelijk verkeer terug te dringen
Minister Cora Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur heeft een nieuwe campagne gelanceerd om appen achter het stuur ook onder zakelijke rijders terug te dringen. Nadat de campagne zich eerder richtte op de particuliere bestuurder en onlangs ook op fietsers, zijn nu de zakelijke rijders aan de beurt. Maarliefst een op de tien werkgevers zou het, volgens de Minister, nu nog de normaalste zaak van de wereld vinden dat werknemers tijdens het rijden berichten lezen.
Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen is gebleken dat ruim 1 op de 3 werkgevers in ons land geen regels heeft voor medewerkers over het gebruik van de smartphone in de auto. 11 procent van de ondervraagden in het onderzoek, gaf aan dat hun werkgever het toestaat berichtjes te lezen en schrijven achter het stuur zitten. 10 procent gaf aan achter het stuur met de telefoon in de hand te mogen bellen. Bij 35 procent van de bedrijven wordt van werknemers verwacht dat ze altijd binnen een half uur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto.
MONO zakelijk
Wel blijken veel werkgevers al op de goede weg te zijn. Verschillende bedrijven, zoals bezorgdienst Picnic, ANWB, Shell, Heineken, Samsung maar ook transportbedrijven zoals Van den Broek Logistics, hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het telefoongebruik onderweg. Minister Van Nieuwenhuizen was maandag in Den Haag te gast bij een verdeelcentrum van Picnic. Picnic start deze maand een speciaal verkeersveiligheidstraject waar MONO rijden een belangrijk onderdeel van is. De campagne ‘MONO-zakelijk’ is onderdeel van de al lopende brede MONO-campagne. Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers MONO kunnen rijden.