Noodoproepsysteem E-Call per 1 april verplicht in nieuwe auto’s

Per 1 april 2018 moeten alle nieuwe auto’s uitgerust zijn met het zogenaamde E-Call. Met dit noodoproepsysteem worden de hulpdiensten snel ingeschakeld bij een ongeval. Het systeem kan volgens de Europese Unie tot 2.500 verkeersdoden per jaar schelen.

VTO

— Advertentie —

Als een automobilist betrokken raakt bij een ongeval, is hij of zij niet altijd in staat met de mobiele telefoon de hulpdiensten te bellen. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren. Door E-Call in de auto te plaatsen, worden hulpdiensten direct met een druk op de knop of door de auto zelf opgeroepen na een ongeval. Waardoor hulpdiensten sneller kunnen handelen.

Automatische noodoproep

E-call is een Europa-breed, op satellieten gebaseerd noodoproepsysteem. E-Call maakt gebruik van mobiele telefonie en positionering m.b.v. een satelliet om een telefoonverbinding tot stand te brengen met de alarmcentrale na een ongeval. Sensoren detecteren wanneer de auto hard wordt geraakt of wanneer de airbags worden geactiveerd. Het systeem stuurt dan een noodoproep naar de alarmcentrale en geeft de tijd, locatie, vorige locatie, type van de auto, aantal passagiers en impact door. Dankzij  een spraakverbinding in de auto is het mogelijk om de reddingsdiensten direct van extra informatie te voorzien

2500 minder verkeersdoden per jaar

De EU-wetgeving verplicht fabrikanten om de apparatuur vanaf 1 april standaard in te bouwen, ook als ze al een eigen noodoproepdienst aanbieden. Volgens de EU-commissie zou de onmiddellijke melding van E-Call zo’n 2500 verkeersdoden per jaar kunnen schelen. De directe melding bij een ongeval en de kennis van de coördinaten van de plaats van het ongeval zou de reistijd van reddingswerkers in landelijke gebieden met 50 procent kunnen verminderen en in steden met 40 procent.