‘Rijles en Autisme: wij pleiten voor erkende rijopleidingen’

Ruim 1% van de Nederlanders heeft een vorm van autisme, dat zijn meer dan 190.000 mensen. Het is daarom niet gek dat dit onderwerp binnen de rijschoolbranche steeds meer ter sprake komt. “Hoewel faalangst al langer een aandachtspunt is binnen de branche waren autisme en ADHD dat niet, terwijl het zo belangrijk is”, zo stelt Renate van Leeuwen van Spectrum Brabant, centrum voor zorg en onderwijs.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

‘Rijles-en-Autisme’

Spectrum Brabant - het centrum voor zorg en onderwijs - bestaat bijna tien jaar. Het bedrijf is opgericht om studiebegeleiding te geven aan mensen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. “Dat kunnen allerlei verschillende soorten mensen zijn, maar we hebben een speciale tak die zich bezighoudt met autisme en ADHD. We noemen deze twee overigens altijd samen, autisme en ADHD, omdat de manier van lesgeven en begeleiden ongeveer gelijk is. Rust en structuur zijn hier allebei erg belangrijk”, aldus van Leeuwen.
Het centrum ontving steeds meer vragen rond autisme, ADHD en rijles en ontwikkelde daarom de website: Rijles-en-Autisme.nl. “Het is een ontmoetingsplek voor iedereen met vragen over autisme en ADHD. Op de website kun je als ouder en (toekomstige) leerling een rijopleiding zoeken die bij je past. Allerlei erkende rijopleidingen met de nodige ervaring - betreft autisme en ADHD - staan hierop vermeld. En ook instructeurs kunnen antwoorden op hun vragen vinden.”

Erkende opleiding?

Hoewel van Leeuwen spreekt over ‘erkende rijopleidingen’ zijn hier nog geen maatstaven voor. Simpel gezegd kan iedereen een leerling met autisme begeleiden. Van Leeuwen ziet echter grote verschillen.“Er is wat ons betreft een groot verschil tussen instructeurs die denken om te kunnen gaan met leerlingen met autisme en instructeurs die hiervoor ieder jaar bijscholing volgen. Wij pleiten dan ook voor de ‘erkende opleidingen’. Een soort stempel, zodat we de kwaliteit meetbaar kunnen maken. Het is goed om ieder jaar stil te staan bij bepaalde cases. Je zit al snel in je eigen ‘winkeltje’ te kijken, terwijl tips van een ander heel waardevol zijn. Maar we zijn de branche nog aan het onderzoeken om te kijken wat er betreft ‘erkenning’ mogelijk is. Onze site hanteert al wel een eigen maatstaaf.”
Op de nieuwe website rijscholenkiezer.nl, waar toekomstige leerlingen rijscholen met elkaar kunnen vergelijken, kun je als rijschool aangeven leerlingen met autisme te kunnen lesgeven. “Dit werkt een beetje vanuit hetzelfde principe. Er is geen officiële maatstaaf, dus ook niet bij hun op de site. Toekomstige leerlingen kunnen wat ons betreft dan het best even een kijkje nemen op onze website, dat is ook te lezen op hun website. Hier hebben we namelijk met TeamAlert – oprichter van de site –een gesprek over gehad."
Hoewel Van Leeuwen nog pleit voor een officiële erkenningsregeling is zij blij dat het onderwerp autisme en ADHD een paar jaar geleden al wel is opgenomen in de WRM-bijscholing. “Dat is al een hele grote en belangrijke stap, maar om echt goed te kunnen lesgeven is er meer nodig.”

Eigen verklaring

“Wat ik als tip wil meegeven en waar wij als Spectrum Brabant voor pleiten is dat leerlingen het beste al voor het lessen de eigen verklaring kunnen invullen. Wij horen zoveel klachten hierover en het is natuurlijk vervelend halverwege het rijlestraject te zijn en dan te horen dat je niet rijgeschikt blijkt te zijn.”

Van Leeuwen: “We zijn blij met de aandacht voor autisme en ADHD en er is op dit gebied ook zoveel mogelijk, als je er maar een beetje moeite voor doet. Toch is het belangrijk dat we de kwaliteit kunnen gaan meten.”