Run op scooters en speed pedelecs door coronavirus

scooter

Na acht maanden zijn er dit jaar al meer snorfietsen verkocht dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Niet alleen nieuwe scooters, maar ook deelscooters zijn populair.

VERJO

— Advertentie —

Waar er in 2019 ruim 39.000 nieuwe scooters waren verkocht, zijn er in 2020 nu al 41.627 nieuwe exemplaren geregistreerd. Volgens Bovag en RAI vereniging is deze run op snorfietsen te verklaren door de coronacrisis. Veel mensen zoeken een alternatief voor het openbaar vervoer. 

Populariteit

BOVAG en RAI Vereniging juichen de populariteit van de snorfiets toe, aangezien een groot deel van de nieuwe voertuigen elektrisch is aangedreven en daarmee een belangrijke bijdrage levert aan vergroening. 

Of de verkoopstijging zich doorzet in de rest van het jaar, zal afhankelijk zijn van de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Ook de landelijke helmplicht voor snorfietsers hangt nog in de lucht. De organisaties verwachten dat die maatregel grote negatieve impact zal hebben op de populariteit van de snorfiets en daarmee ook op de aanstaande verplichte elektrificatie van snorfietsen per 2025 in Nederland.  

Deelscooter

Naast nieuwe scooters, zijn deelscooters en speed pedelecs populair, blijkt uit de cijfers. In augustus alleen al zijn de helft van de electrische exemplaren zakelijk geregistreerd. Dat tekent de grote populariteit van aanbieders van deelscooters, die vrijwel alleen elektrische snorfietsen inzetten voor hun diensten. 

In steeds meer steden worden deelscooters ingezet en door de beperkingen in het openbaar vervoer blijkt deze dienst zeer gewild bij het publiek. Een eventuele helmplicht is in geval van deelscooters praktisch onuitvoerbaar, onhygiënisch en bovendien onveilig, aangezien een deel-helm nooit op maat kan zijn. 

De categorie snelle elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur ondersteuning bieden, voorzien van geel brommerkenteken en beter bekend als speed pedelecs, verkocht ook beter dan vorig jaar.