Scootmobieltraining geen overbodige luxe

scootmobiel

Voor wie het lopen lastiger wordt, is de scootmobiel een geweldig hulpmiddel. Weer zelf op pad, er even op uit zonder afhankelijk te zijn van anderen. Maar er zit ook een keerzijde aan. De meeste gebruikers hebben een minder snel reactievermogen, het verkeer wordt steeds drukker en de verkeersdeelnemers ongeduldiger. Ook zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk voor de gebruikers. Daarom worden er steeds vaker scootmobieltrainingen georganiseerd door diverse aanbieders en op diverse locaties in Nederland. Zo bood ook de gemeente Waadhoeke scootmobielgebruikers onlangs de mogelijkheid deel te nemen aan een scootmobieltraining en dat bleek al snel een succes volgens de Franeker Corant.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De training bestond uit de onderdelen: theorie, vaardighedenparcours en praktijkrit onder begeleiding van een ervaren docent. De theorie ging vooral over de verkeersregels, die voor veel scootmobielgebruikers complex en niet altijd logisch zijn. Zo mag de scootmobiel op de stoep, het fietspad en de rijbaan.  Maar wanneer men waar mag rijden, is vooral een kwestie van inzicht. In een voetgangersgebied mag een scootmobiel bijvoorbeeld zes kilometer per uur, maar een snelheidsmeter zit er niet op. Wel een langzame stand, vaak aangeduid met een slak of een schildpad. Op de stoep heeft de scootmobielgebruiker zich te houden aan voetgangersregels maar op het fietspad of rijbaan aan die van bestuurders. Extra alertheid is dus geboden.

Voertuigbeheersing

Ook het gebruik van de scootmobiel kan lastig zijn. Door een hendel naar je toe te trekken, komt het voertuig in beweging. Maar in paniek kan het zomaar gebeuren dat een bestuurder aan de hendel trekt, het voelt logisch, als een handrem op een fiets. Maar de scootmobiel schiet dan juist vooruit. Een goede voertuigbeheersing is dan ook van groot belang. Als het hendel losgelaten wordt, stopt de scootmobiel.

Kwetsbaar in verkeer

Een scootmobielgebruiker is kwetsbaar in het verkeer, je zit lager dan op een fiets. De aanwezige gebruikers in Waadhoeke vinden het niet prettig om de rijbaan te gebruiken: ,,Als er een vrachtwagen of trekker naast je rijdt, voel je je niet veilig. Ze geven soms nauwelijks ruimte.’’ Ook ontstaan geregeld misverstanden, mevrouw Van Dijk vertelt: ,,Laatst was ik naar de middenberm gereden. Er was geen zebra, een bestuurder van rechts gaf mij voorrang. Aardig bedoeld, maar dat hoefde hij niet te doen. De auto achter hem had daar niet op gerekend en moest bovenop de rem. Het scheelde maar een haar.’’ Trainster Jelly van Stichting Bevordering Verkeerseducatie raadt de deelnemers aan zoveel mogelijk oogcontact te zoeken met bestuurders. De training werd gegeven medewerkers van de Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV).

 

franekercourant.nl/artikel/1027277/scootmobiel-training-geen-overbodige-luxe.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3D%26esrc%3Ds%26source%3Dnewssearch%26cd%3D33%26ved%3D0ahUKEwjFiO6q-4bjAhVDLFAKHQG-BOM4HhCpAggtKAAwAg%26url%3Dhttps%253A%252F%252Ffranekercourant.nl%252Fartikel%252F1027277%252Fscootmobiel-training-geen-overbodige-luxe.html%26usg%3DAOvVaw2HAY48WyXS3bvFm8BH9itb »