Start academisch jaar ook start van diverse verkeerscampagnes
Verschillende gemeenten zien het begin van het academisch jaar als een mooi moment om verkeerscampagnes te lanceren die zich richten op studenten. Slimme fietsroutes en het gebruik van de mobiele telefoon staan hierbij vaak centraal.
Mobiele telefoon
De meeste Nederlanders hebben een mobiele telefoon op zak en bekijken die maar wat graag, zo ook in het verkeer. Ruim 50% maakt zich hier weleens schuldig aan. Chatten, het spelen van spelletjes of Facebook checken, het gebeurt veel, zowel in de auto als op de fiets of lopend. Gevaarlijk, omdat de aandacht voor het verkeer zo verslapt. Steeds vaker worden ongelukken waarbij jongeren (15-25 jaar) betrokken zijn, gewijd aan smartphonegebruik. Reden genoeg om Tilburgse eerstejaarsstudenten op ludieke wijze bewust te maken van de gevaren als onderdeel van de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. Tijdens de campagne worden de studenten gewezen op hun eigen zombie-gedrag.
Aandacht op de weg
In andere delen van het land gebeurt hetzelfde. Zo start de campagne ‘Aandacht op de weg’ in het oosten van Nederland. Daarbij gaat onder andere een team met leerlingen in gesprek over het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets. Veilige fietsroutes en goede en minder goede gewoontes op de fiets komen daarnaast ook ter sprake. De Fietsmodus-app is verder onderdeel van de campagne en moet ervoor zorgen dat jongeren de mobiele telefoon niet gebruiken tijdens hun rit naar school.
Bron: Verkeersnet