Opnieuw subsidie voor opleiden vrachtwagenchauffeurs

Rijschoolvandaag.nl

De vraag naar vrachtwagenchauffeurs blijft erg groot. Daarom wordt er door de sector in 2020 subsidie beschikbaar gesteld om, net als in 2019, krijgen, 2000 aspirant-vrachtwagenchauffeurs op te leiden, laat SOOB weten.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

In 2019 zijn er ook 2.000 vrachtwagenchauffeurs ingestroomd in de sector via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. De sector wil dit graag herhalen in het nieuwe jaar. 

Werkgevers en vakbonden in transport en logistiek TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen, subsidiëren de opleiding van nieuwe vrachtwagenchauffeurs. Dit gaat via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen (SOOB).

Gouden kans

Het gaat hierbij om kandidaten die al in de sector werken en doorstromen, maar ook om kandidaten uit andere sectoren die kiezen voor een toekomst in transport en logistiek. Sectorinstituut Transport en Logistiek zorgt voor de uitvoering van de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl.

Jary Hogenelst (25) is de 2.000e zij-instromer die heeft gekozen voor een toekomst als vrachtwagenchauffeur. Hij werkte als B-rijbewijschauffeur op de bestelbus en zag een gouden kans. Op het internet las hij dat de transportsector zij-instromers subsidieert om de chauffeursopleiding te volgen. 

Normaal start je nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur pas als je klaar bent met je rij-opleiding. Bij Jary liep het net iets anders. Steenbergen Transport uit Bodegraven bood hem meteen een baan aan in zijn oude vak als B-rijbewijschauffeur. "Het bevalt mij prima hier en met de rij-opleiding loopt het ook voorspoedig", zegt Jary. "Als ik het C-rijbewijs heb kan ik bij Steenbergen meteen aan de slag op de bakwagen. Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor het CE-rijbewijs. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan een grote glimmende truck? Het is echt een uitdaging om met zo’n wagen goed te leren manoeuvreren."

Uitdaging

Vestigingsmanager van Steenbergen Transport Robert van Dam: "Wij waren een van de eerste transportbedrijven die meededen aan het zij-instroomproject. Inmiddels weten we uit ervaring dat het een prima manier is om aan goede chauffeurs te komen." 

"Zij-instromers zijn een relatief nieuw fenomeen. Het zijn mensen die de transportwereld vaak niet vanuit familie- of vriendenkring kennen en onvoldoende opleiding hebben genoten voor het vak van chauffeur. Toch werkt het, met enige inspanning. Er zijn zoveel mensen die na jaren uitgekeken zijn op hun werk en een nieuwe droom in het transport zoeken. Ik vind het iedere keer weer een uitdaging om juist van die mensen geweldige chauffeurs te maken. Ja, dat is echt leuk."

Trots

TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zijn er trots op dat de aanpak om goed opgeleide chauffeurs te laten instromen succesvol is. STL: "Dat we wederom zoveel mensen hebben kunnen werven voor de sector laat zien dat het beroep van vrachtwagenchauffeur veel mensen aanspreekt. En ook steeds meer vrouwen hebben interesse in het beroep." 

Arbeidsontwikkelingen stagneren

Tegelijkertijd ziet SOOB ook dat de Nederlandse economie minder hard groeit. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek veranderen daardoor ook. De arbeidsmarkt blijft krap, maar het ondernemersvertrouwen is minder positief. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.

Verwachtingen in de transportsector in 2020:

  • De verwachtingen voor 2020 over omzet, personeelssterkte en investeringen zijn minder positief dan ze een jaar eerder waren voor 2019.
  • Het ondernemersvertrouwen daalt naar neutraal. Ondernemers transport en logistiek zijn minder positief over ontwikkeling omzet, bedrijvigheid en winstgevendheid in het afgelopen kwartaal.
  • Het aantal werkgevers neemt verder toe naar 6.913 (t.o.v. 6.575 in 2018-Q3)
  • Het aantal faillissementen neemt in 2019 (weer) toe. In het derde kwartaal gingen 28 bedrijven failliet (in 2018-Q3 waren dit er 23)
  • Het aantal chauffeurs daalt van 87.819 in het 2e kwartaal naar 86.873 in het derde kwartaal. Voor het eerst sinds 2014, ligt de uitstroom hoger dan instroom: 1.973 chauffeurs stromen de sector in en 2.545 stromen uit.
  • Het aandeel oproepkrachten van werknemers in de sector die niet-chauffeur zijn neemt toe tot 18% (was 16% in dezelfde periode een jaar eerder), het aandeel parttimers stijgt tot 27% (was 26% in 2018-Q3)
  • De gemiddelde leeftijd van werknemers die niet chauffeurs zijn daalt tot 41,4 jaar en de gemiddelde leeftijd van chauffeurs loopt verder op tot 45.