Verkeersveiligheid Nederland moet beter

Verkeersveiligheid

Van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kraakt het huidige Nederlandse beleid volledig af in het Algemeen Dagblad. Volgens hem hebben verkeershufters vrij spel en is met de regels voor de aanschaf van zuinige auto's 'een blunder' begaan.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Slechte cijfers

Jarenlang was Nederland het beste jongetje van de klas als het gaat om verkeersveiligheid. Maar dat is inmiddels wel anders blijkt uit de laatste cijfers. Peter van der Knaap, directeur SWOV fileert het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid op alle fronten. In 2015 vielen op de Nederlandse wegen circa 21.300 ernstig verkeersgewonden. Een stijging van 3% ten opzichte van 2014. De afgelopen tien jaar bedroeg de stijging gemiddeld ook al 3% per jaar. Ook het aantal verkeersdoden neemt toe. In 2014 waren dit er 570, maar in 2015 was dit aantal toegenomen tot 621. Een grote en zorgwekkende stijging van 9 procent. En volgens van der Knaap gaat het om de hoogste stijging van heel Europa. Ook de eerste maanden van 2016 duiden op een stijging. 


Nu bungelt Nederland op sommige lijstjes onderaan. Zo staan we in Europa ondertussen op plek 23 als het gaat om veiligheid van nieuwe auto’s. “Belastingvoordelen op energiezuinige auto's hebben ervoor gezorgd dat we minder veilige en kleinere auto's hebben gekocht'', verklaart Van der Knaap. “Omdat bijtelling niet gebaseerd is op uitstoot maar ook op gewicht, is er beknibbeld op allerlei veiligheidsvoorzieningen zoals automatische remsystemen”, gaat hij het gesprek verder. De Europese Raad voor Verkeersveiligheid stelde eerder ook al vast dat auto's in Nederland relatief laag op veiligheid scoren. “Dat is serieus, want dat gaat bijvoorbeeld over wat er met kinderen op de achterbank gebeurt als zo'n auto wordt aangereden. Dat kan hoofdletsel schelen.''

Blunder

In een gesprek met het Algemeen Dagblad geeft Van der Knaap aan dat we een blunder hebben begaan met ons huidig verkeersbeleid. “Ik denk dat niemand vooraf bedacht heeft dat we relatief onveilige auto's zouden kopen. Maar als we op plek 23 van 26 staan, zou je dit een blunder kunnen noemen.” Maar volgens Van der Knap is er nog veel meer mis met het huidige verkeersbeleid. We weten al jáááááren wat het risico van slechte fietsverlichting is, maar de juiste maatregelen en handhaving blijven volgens hem uit. Minder dan 41 procent van de fietsers blijkt de verlichting op orde te hebben of hebben losse lampjes aan het stuur of jas hangen. Vaak geven deze lampjes niet genoeg licht af om goed zichtbaar te zijn.

Fiets- en wegverkeer scheiden

Van de Knaap geeft in het AD aan dat het hem dan ook een doorn in het oog is dat wegen gevaarlijk ingericht zijn: “Ik vind het heel raar dat we al lang weten dat het veiliger is als fiets- en wegverkeer gescheiden zijn, maar dat op 45 procent van de 50-kilometerstraten géén apart fietspad is.'' Hij roept het volgende kabinet op om als doel te stellen dat geen enkel kind op weg naar school fietst tussen vrachtwagens en bussen die 50 km/u mogen. “Op lokale en regionale wegen valt 85 procent van alle verkeersdoden, dus dat is een logische investering. Maar ik maak me zorgen omdat de meeste gemeenten het financieel moeilijk hebben.'' Het aanleggen van vrije fietspaden vraagt om een investering van een paar honderd miljoen euro. Als daar geen budget voor is, dan wil hij de snelheid van wegen waar nu nog 50 km/u mag worden gereden terugbrengen naar 30. “Op het moment dat een fietser wordt aangereden, zijn de ernstige gevolgen ervan 9 keer zo groot bij 50 als bij 30 km/u.''

Meer politie handhaving

Van der Knaap geeft aan dat de handhaving weer een serieuze plaats in het verkeersveiligheidsbeleid moet gaan innemen. Het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen is in de afgelopen acht jaar tijd met bijna 30 procent gedaald. In een onlangs verschenen brandbrief van Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft de organisatie ook al alarm geslagen over het schrijnend gebrek van handhaving in het verkeer. Volgens VVN is het beperkte toezicht van de politie één van de belangrijkste oorzaken van het stijgende aantal slachtoffers in het verkeer. De verkeershuftersaanpak én het puntenrijbewijs voor jonge bestuurders werken daarnaast amper als er niet gehandhaafd wordt.