Verzekeraars blijven allergisch voor rijschoolbranche

Botsing Alkmaar

Voor rijschoolondernemers wordt het steeds moeilijker om een verzekeraar te vinden die een geschikte rijschoolverzekering aanbiedt.

VERJO

— Advertentie —

Het is nog maar kort geleden dat Aegon al haar rijschoolklanten overgedragen heeft aan een andere verzekeraar. En nu maakt ook de verzekeraar MS Amlin bekend per 1-1-2018 te stoppen met het verzekeren van rijscholen. Qua aanbod blijft er niet veel meer over.

Verzekeraars trekken handen af van rijschoolbranche

Het wordt steeds duidelijker dat verzekeringsmaatschappijen niet op rijschoolhouders zitten te wachten. Of ze stappen helemaal uit de branche, of ze maken het voor de rijschoolhouder dusdanig onaantrekkelijk om klant te worden dat de rijschoolondernemer vanzelf wel weg blijft.

Een van die maatregelen is het opvoeren van de premies: als een verzekeraar de premies voor de rijschoolhouder maar hoog genoeg maakt, zal dat ook niet te veel rijschoolhouders trekken. Een andere methode is het opleggen van zeer stevige beperkingen die voor de rijschoolhouder niet werkbaar zijn. Zoals een beperking op het aantal kilometers dat een rijschoolhouder met zo’n verzekering maximaal per jaar mag rijden. Een full-time rijschool rijdt gemiddeld 65.000 kilometer per jaar. De verzekering neemt (om de rijschoolhouder weg te houden) een kilometerbeperking in het polisblad op van 12.000 kilometer per jaar. Een gemiddelde full-time rijschool maakt dus meer dan vijf keer zoveel kilometers.

Rijschool veroorzaakt vaker schade

Een auto van een rijschool is natuurlijk veel vaker op de weg dan een auto van een gemiddelde Nederlander. En omdat er in zo’n auto les wordt gegeven aan absolute beginnelingen, is een lesauto ook veel vaker betrokken bij aanrijdingen. 90% van deze schades zijn echter verhaalbaar op de tegenpartij dus hoeven niet door de verzekering te worden uitgekeerd. Dat kost de verzekeraar dus niets. Maar ongeacht wie de schade moet betalen, het kost de verzekeraar altijd tijd en administratie. Zij moeten achter de tegenpartij aan om de rijschoolhouder kosteloos te stellen en zij moeten de schade netjes administreren. Het lijkt er dus op dat verzekeraars er liever voor kiezen om geen zaken meer te doen met rijschoolhouders.

Een aantal jaar geleden waren er maar twee partijen die het aandurfden om een rijschool te verzekeren. De premies die toen gevraagd werden, logen er niet om: deze waren 50% duurder dan de premies van nu. De rijschoolbranche is bang dat we weer terug gaan naar die situatie.

Advies over uw verzekering

Nu weer een aantal verzekeraars de handdoek in de ring hebben gegooid, kunnen voor de overgebleven verzekeraars weer de premies omhoog. Ook kunt u dus te maken krijgen met een kilometerbeperking in uw polisblad.

Het is aan te raden om u goed te laten adviseren over de verzekering van uw rijschool. Een second opinion aanvragen is met deze huidige ontwikkelingen geen gekke gedachte. Iemand die u hierover kunt adviseren is Richard Scholten van de Collectieve Inkoop Organisatie Rijscholen. Richard is te contacteren voor een second opinion via www.collectieveinkooporganisatierijscholen.nl.

Zie ook: