70 procent vindt fietser asociale weggebruiker

Fietsers gedragen zich vaak asociaal in het verkeer. Dat vindt 70 procent van de Nederlanders, blijkt uit onderzoek van MWM2 in opdracht van BNR. Bijna 80 procent vindt dat fietsers net als in Duitsland niet náást elkaar, maar áchter elkaar zouden moeten rijden.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Gedragsverandering

Echt gevaarlijk wordt de fietsende medemens overigens niet gevonden, zegt Matthijs Wolters van onderzoeksbureau MWM2. "Ze zijn vooral heel erg hinderlijk voor de overige weggebruikers." Nieuwe regelgeving heeft wat hem betreft geen zin. Het is maar hopen op een gedragsverandering, verzucht hij. "De irritatie zal toch wel blijven. Ik denk dat wat beter op elkaar letten geen kwaad kan."

Onduidelijke regels fietspaden

Het is overigens niet alleen de fietser zelf die schuldig is aan de hinderlijke verkeerssituaties. Voor veel mensen is volstrekt onduidelijk wie er nou gebruik mogen maken van het fietspad. "30 tot 40 procent van de mensen ervaart het fietspad als gevaarlijk, vooral ouderen. Mogen wielrenners erop? Ja, die mogen er wel op. Mogen scooters erop? Die mogen er vaak niet op, maar dat hangt ook weer van een aantal zaken af; die moeten normaal gesproken op de openbare weg. En dan heb je tegenwoordig ook weer de e-bikes, en dat vinden mensen dan wél weer oké."

Wielrenners

Maar de echte paria's van het fietspad zijn de wielrenners. Die zoeven de andere fietspadgebruikers vaak om de oren. "Mensen willen ze eigenlijk wel van het fietspad afhebben, en óp de openbare weg. Vorig jaar is er een ernstig ongeluk gebeurd en dat zit nog in de hoofden van veel mensen. De ervaring is dat het verschil heel groot is, maar ze móeten op het fietspad. Verder wil 80 procent dat fietsers altijd áchter elkaar moeten fietsen, tenzij naast elkaar fietsen echt kan. "Maar als het fietspad grenst aan de openbare weg, dan achter elkaar. Minder gezellig, maar wel veiliger."

Bron: BNR