VVN lanceert website om verkeerskennis bij te spijkeren.
Gisteren lanceerde Veilig Verkeer Nederland een nieuwe website om de verkeerskennis van automobilisten bij te spijkeren Volgens VVN is dat hard nodig. Zeker aangezien de opfriscursus van VVN in de afgelopen drie jaar al ruim 700.000 werd bezocht. VVN hoopt met de website met name de groeiende doelgroep ouderen die het rijbewijs al geruime tijd op zak heeft, te bereiken.
Op de site staan onder andere alle 372 verkeersborden vermeld, die verkeersdeelnemers kunnen aantreffen op de Nederlandse wegen met een toelichting. Ook kunnen bezoekers verkeersvragen stellen waar ze meteen antwoord op krijgen, is er een overzicht te vinden van aanpassingen in de verkeersregels en kunnen bezoekers zoeken op verkeersthema’s.
Ruimte voor verbetering
Rijschoolvandaag liet de website bekijken door een verkeersdeskundige. Deze kwam tot de conclusie dat de site goed bruikbaar is om de verkeerskennis van rijbewijsbezitters te vergroten en juicht het initiatief toe, maar ziet ook ruimte voor verbetering.
Verouderd beeldmateriaal en incorrecte vragen
Zo wordt er in veel gevallen met verouderd beeldmateriaal gewerkt wordt, zoals wegen met de oude in plaats van de nieuwe markering of een oude versie van het kentekenbewijs. Ook zijn niet alle vragen correct gesteld. Zo wordt er zo nu en dan naar verouderde situaties verwezen en komen er verwarrende begrippen in voor, zoals een ‘verplichte maximumsnelheid’ (je mag ook langzamer rijden).
Ook zitten er enkele fouten in. Zo komt er een vraag langs waarbij een politieauto met alleen blauw zwaailicht een voorrangsweg nadert en in de toelichting wordt uitgelegd dat deze een voorrangsvoertuig is en eerst gaat. Dit is niet juist: een voorrangsvoertuig is een motorvoertuig dat de optische (zwaai-, flits-, knipperlichten) én geluidssignalen (tweetonige hoorn; sirene) voert. Pas in het geval dat beide signalen worden gebruikt moeten alle weggebruikers het voertuig voor laten gaan. De deskundige, die niet met naam genoemd wil worden, komt overigens graag in contact met VVN om de site te helpen verbeteren.
CBR: Bijspijkeren kennis eigen verantwoordelijkheid
Het CBR is positief over het initiatief: “Het helpt mensen om bij te blijven en dat is goed voor de verkeersveiligheid. Wij doen op dit moment zelf geen onderzoek naar parate kennis, mensen moeten om een rijbewijs te halen bij onze examens laten zien dat ze de regels kennen en kunnen toepassen, zodat ze veilige bestuurders zijn. Daarna is het ieders eigen verantwoordelijkheid om bij te blijven. En dat is ook in je eigen belang, je wil gewoon veilig thuiskomen. Of we gaan linken sluit ik niet uit, maar weet ik op dit moment niet,” aldus een woordvoerder van het CBR.
Bijspijkerboekje VekaBest
Voor automobilisten die de verkeerskennis liever op papier bijspijkeren: VekaBest bracht onlangs een bijspijkerboekje uit. Met het boekje wordt er ingespeeld op rijbewijsbezitters vanaf ± 45 jaar die hun kennis van de verkeersregels willen opfrissen. Aan bod komen onder andere spits-, plus- en passeerstroken, uitwijkplaatsen, fiets- en bromfietspaden, fietsstraten, bromfiets op de rijbaan, (snelle) e-bikes, wegmarkeringen, bussluizen, maximumsnelheden en smartphone-gebruik in het verkeer. Maar ook basiselementen als afslaan & voorrang en stilstaan & parkeren.
Geïnteresseerden in het bijspijkerboekje kunnen contact opnemen met VekaBest »